08 February 2008

Silat Cekak Hanafi Instructors' Course and Instructors' Gathering 1429H

The Malaysian Seni Silat Cekak Ustaz Hanafi Association organised the 2008 Instructors' Course and Instructors' Gathering this 7-8 February 2008 at the International Business School of Universiti Teknologi Malaysia. Pictures sent by Mohd Helmi Muda.








More photos available here

11 comments:

duck said...

Tumpang tnye...guru utama silat cekak hanafi dh tukar ke? aritu bace2..kate xjd tukar.. Ni dh confirm tkar ke? Mne satu btuL ni..? Confius2..

Mohd Nadzrin Wahab said...

Salam hormat,

Persatuan Seni Silat Cekak Ustaz Hanafi Malaysia kini melantik Guru Utama yang baru, iaitu En. Marwi Latif. Untuk maklumat lanjut, sila layari http://cekakhanafi.com

Salam persilatan,

duck said...

Salam,

Maaf, tetapi sy ingin tahu knape ade 2 laman web bg Silat Cekak hanafi.. yg ini.. http://www.silatcekakhanafi.org..
dan yg di sebut td..apakah perbezaan antara keduanya..?
Sekiranya pertanyaan ini menyingung perasaan..harap dpt dimaafkn.. Sekian..

Salam..

Mohd Nadzrin Wahab said...

Salam hormat,

Sefaham saya, http://silatcekakhanafi.org adalah lamanweb tidak rasmi persatuan manakala http://cekakhanafi.com adalah lamanweb rasmi. Kedua-duanya mengandungi maklumat mengenai Silat Cekak Hanafi.

Hanya guru utama yang diikuti adalah berlainan akibat krisis kepimpinan yang berlaku pada tahun sudah.

Salam persilatan,

PoLoc said...

Salam,

quote: "Hanya guru utama yang diikuti adalah berlainan akibat krisis kepimpinan yang berlaku pada tahun sudah."..

adakah maksud dari ayat saudara itu ialah kiranya Silat Cekak Hanafi ini mempunyai 2 cabang atau pembawaan? Satu di bawah pimpinan En. Marwi Latif dan satu lagi di bawah pimpinan En. Md Radzi..begitu?

satu lagi persoalan, jika tidak menjadi masalah..sy ingin tahu adakah saudara juga ahli Silat Cekak Hanafi..?

Sekian..Salam

Mohd Nadzrin Wahab said...

Salam hormat,

Benar, sehingga kini, masih terdapat dua orang yang diiktiraf oleh ahli-ahli Silat Cekak Hanafi sebagai guru utama.

Hanya kuasa persatuan terletak pada guru utama Marwi Latif sahaja. Silat Cekak Hanafi merupakan antara silat yang saya anggotai mulai 1995, belum ahli lagi :)

Salam persilatan,

PoLoc said...

Salam,

Saya lihat saudara ini ade minat yang mendalam dalam seni silat..dan ingin sy tahu..adakah saudara juga ada mencuba silat2 yg lain?

Sebenarnya..sy ada bnyk pertanyaan ingin di tnya pada saudara yg besar kemungkinan ada jawapannya.. Sesuaikah jika ditanya pada ruangan ini?

sekian..Salam..~!

Mohd Nadzrin Wahab said...

Salam hormat,

Terpulang kepada anda jika hendak bertanya di sini. Tetapi jika hendakkan jawapan yang lebih jelas dan terperinci, sila emel saya di webmaster@silatmelayu.com

Salam persilatan,

Don said...

Assalamualaikum,

Saya dulu tamat belajar kat HQ cekak hanafi kat Keramat2006.Pastu sibuk kerja tak turun turun dah kelas kemahiran.Ni sekang baru ada masa ingat nak join balik tp tak tau kat mana yang saya boleh join. Sebab tenaga pengajr dulu ikut abg Mat tp gelanggang tempat belajar dulu sekang ni dibawah abg Joe . Perlukah saya register semula

ein said...

Salam..
Tidak timbul persoalan tentang pertukaran guru utama...en md Radzi masih lg guru utama...ini berdasarkan beberapa bukti dan alasan:
1-pihak polis masih tidak dapat mendakwa bahawa en. md bersalah...
2-semasa kes pendakwaaan ini berjalan,en. md masih boley mengerjakan umrah sedang kan mengikut perundangan negara malaysia,sesiapa yang di tahan atau di saisat oleh PDRM,tidak boleh meninggal kan negara ini sehingga kes selasai...
3-perlantikan guru utama hanya berjalan menerusi penyerahan mandat dan di antara 4 biji mata oleh guru utama sebelum nya...BUKAN DALAM MAJLIS MESYUARAT YG DI HADIRI OLEH AHLI JAWATAN KUASA TERTINGGI...ini selaras dengan amalan yg di anjurkan kan oleh pengasas silat ini iaitu Almarhum ustaz hanafi bin ahmad semasa beliau menyerahkan amanah kepada en ishak itam yg bertindak sebagai pemegang amanah...

anaksingkong said...

susah na korang cri guru.. guru utama korangkan ke syaitan?? ngajar yang sesat2. hamba Allah sume berguru pd Allah.. yg ko gaduh2 psl guru knp?? nk kne trajang dgan aku?